maandag 30 november 2015

Met elkaar verbonden levens

VIER JAARGETIJDEN (Cyril Pedrosa)
 Als je een boek zoals Vier jaargetijden mag maken heb je een uitgever die in je gelooft. En die heeft Cyril Pedrosa, want Vier jaargetijden ligt in de winkel, een behoorlijk zwaar stripalbum van 330 pagina's in kleur. Alleen al daarom is het een bijzonder boek. Maar dat niet alleen, het is ook een boek dat je niet meer neer kan leggen als je er eenmaal aan begonnen bent. Pedrosa trekt je zijn wereld in, die hij in een aantal wisselende technieken overtuigend neerzet.
Centraal in Vier jaargetijden staan een paar mensen die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben en die een jaar lang worden gevolgd. Naarmate het verhaal vordert ontstaan er wel degelijk parallellen tussen de verschillende levens. De verbindende factor daarbij is een jonge fotografe. Zij zoomt in op de mensen die ze fotografeert en die ze daarna aan het woord laat komen. Pedrosa gebruikt in Vier jaargetijden niet alleen verschillende beeldtechnieken, maar ook tekstpagina's (vrij uitzonderlijk in een stripverhaal) en met name wanneer hij via de fotografe vertelt en inzoomt op een persoon.
Cyril Pedrosa lijkt met dit boek te willen zeggen dat niemand enkel op zichzelf staat en dat al onze levens met elkaar zijn verbonden, niet alleen in ruimte, maar ook in tijd. Dat illustreert hij mooi met de preludes (zoals hij ze zelf noemt) waarin we een prehistorische jongen zien die zijn sporen achterlaat. Sporen die later in de tijd worden teruggevonden en verbonden met de personages waarvan we inmiddels zijn gaan houden.
Er wordt niet echt een verhaal verteld in Vier jaargetijden, we maken een jaar mee door de ogen van zijn personages met alle gebeurtenissen in die tijd en die laat Cyril Pedrosa mooi samenvallen met het kleurenpalet dat hij hanteert en dat ieder seizoen weer anders is.
Vier jaargetijden is geen makkelijk toegankelijk verhaal en allerlei verbanden en thema's en subthema's worden misschien niet bij de eerste keer lezen al meteen duidelijk, maar die moeilijke toegankelijkheid betreft eigenlijk alleen het verhaal. De tekeningen zijn sprankelend, effectief en doordacht ingekleurd, elk seizoen en elke scène heeft zijn eigen kleurenpalet en de personages leven, ook al blijft er veel wat we nog niet van ze weten. Maar is dat in het echte leven eigenlijk niet zo? Dat je van iemand gaat houden zonder hem of haar helemaal te kennen. En dit is een boek om van te houden.
Dupuis 2015; 330 pagina's; hardcover, kleur; € 39,95
☺☺☺☺☺


Kijk ook eens op http://hanspols.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten