maandag 8 juni 2015

Hulsing is geen Dick Matena

DE AANSLAG (Milan Hulsing & Harry Mulisch)
 Naar dit boek werd al geruime tijd uitgekeken. Wat zou Milan Hulsing gemaakt hebben van De aanslag? Hulsing heeft ervaring met het bewerken van literaire romans tot stripverhalen. Maar een obscure Egyptische roman is toch iets anders dan De aanslag. Dat is immers een mijlpaal in de Nederlandse literatuur en geschreven door een al even monumentale auteur.
De aanslag (voor wie het nog niet kent) vertelt het verhaal van Anton Steenwjk, die in januari 1945 op jonge leeftijd ziet  hoe voor zijn ouderlijk huis een NSB'er wordt doodgeschoten. Duitse soldaten nemen wraak voor de moord, steken het huis van de Steenwijks in brand en schieten Antons ouders en oudere broer dood. Anton kan deze gebeurtenissen niet van zich afschudden en blijft zich in zijn latere leven afvragen wat de aanleiding geweest is voor de aanslag.
Destijds was De aanslag een enorm succes. Het boek werd meer dan een half miljoen keer verkocht en verscheen in meerdere talen. De verfilming van het boek kreeg een Oscar. Het boek heeft dan ook een ijzersterke plot, maar daar ging het Mulisch niet in de eerste plaats om De aanslag is geen thriller, maar een literair werk over het verstrijken van de tijd, de grillen van het lot en de last van het verleden.
Milan Hulsing had er voor kunnen kiezen om de tekst van Harry Mulisch intact te laten en van de eerste tot de laatste pagina te illustreren. Maar Hulsing is geen Dick Matena. Van Mulisch' tekst heeft hij nauwelijks iets gebruikt. Het is eerder zo dat hij De aanslag gebruikte als basismateriaal voor een stripscenario. Hij legt andere accenten dan Mulisch. Er is in de stripversie van De aanslag geen sprake van een alwetende verteller, het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Anton. Bij Mulisch is vrij snel duidelijk wie de aanslag gepleegd heeft en is de vraag meer wat het motief was. Hulsing kiest er voor om alle antwoorden pas te geven op de laatste pagina's. En zo zijn er meer verschillen. Een vakantie in Griekenland krijgt veel meer aandacht dan in de roman en Hulsing laat Cor Takes meer op de voorgrond treden. De Tweede Wereldoorlog is in de stripversie van De aanslag nauwelijks aanwezig. Dat maakt De aanslag boeiend voor wie de roman al kent. Door de keuzes die Hulsing heeft gemaakt krijg je een nieuwe perspectief op het verhaal. Maar ook voor wie Mulisch roman nooit heeft gelezen is  De aanslag een pracht van een eigentijds stripboek geworden. Hulsing leverde prachtige pentekeningen af met in aquarel opgezette achtergronden. Zijn stijl verwijst naar het werk van andere grootheden van de strip zoals Cyril Pedrosa, Hanco Kolk, Gipi en Larcenet. Ongetwijfeld is dit niet toevallig. Tekeningen en verhaal weten van de eerste tot de laatste pagina te boeien en maken daarmee De aanslag nu ook tot een mijlpaal in de geschiedenis van de Nederlandse strip.
Oog & Blik; 176 pagina's; hardcover; € 24,95

☺☺☺☺☺

Geen opmerkingen:

Een reactie posten