maandag 10 november 2014

Een somber, meeslepend verhaal

De terugkeer van de wespendief (Aimée de Jongh)
 


Het zal je maar gebeuren. Je wacht met je bestelbusje bij een gesloten spoorwegovergang en bent er getuige van hoe een vrouw het spoor oploopt en zich door de naderende trein laat overrijden. Dat overkomt Simon, de hoofdpersoon in De terugkeer van de wespendief.
De terugkeer van de wespendief is een boek waar al geruime tijd naar werd uitgekeken. Het is de eerste graphic novel van Aimée de Jongh. Ondanks haar jonge leeftijd, vijfentwintig jaar, heeft de Jongh al een indrukwekkende staat van dienst  Vrijwel sinds zij op zeventienjarige leeftijd debuteerde met het boekje Aimée TV wordt ze beschouwd als een van de grootste talenten op het gebied van strip en animatiefilm van het moment.  Bij de meeste mensen is Aimée vooral bekend van de serie Snippers, die sinds 2011 in Metro staat. Hiermee trad ze in de voetsporen van onder anderen Floor de Goede en Barbara Stok, die belevenissen uit hun eigen leven verwerken in korte, meestal humoristische strips. In De terugkeer van de wespendief laat ze zich van een andere kant zien.
In een heel andere stijl dan Snippers en in zwart-wit vertelt ze het verhaal van Simon, een boekhandelaar, die na het incident bij de spoorwegovergang zichzelf niet meer is. De gebeurtenis roept herinneringen bij hem op  aan het tragische lot van zijn vroegere schoolvriendje Ralf, waarover hij zich altijd schuldig is blijven voelen. Simon keert zich steeds meer in zichzelf, verwart heden en verleden en ook zijn vrouw weet zich geen raad meer met hem. Dan ontmoet hij het meisje Regina. Zij gaat hem helpen bij het uitzoeken en opruimen van de voorraad van zijn boekwinkel, die moet gaan sluiten. Zij geeft hem weer wat zin om te leven.
De terugkeer van de wespendief is een somber verhaal dat meeslepend wordt verteld. Aimée de Jongh hanteert een manier van tekenen en vertellen die sterk beïnvloed is door manga, Japanse stripverhalen. Ze combineert realistische met meer karikaturaal getekende elementen. Handen geeft ze bijvoorbeeld heel realistisch weer terwijl ogen vaak niet meer zijn dan een stip of een streepje. Een ander typisch Japanse invloed is dat ze veel werkt met 'stilte', pagina's waarop niet gesproken wordt met vaak symbolische elementen.
Met De terugkeer van de wespendief heeft Aimée de Jongh een van de beste graphic novels gemaakt van eigen bodem. Het verhaal is gelaagd, de tekenstijl sluit er naadloos op aan, vertelritme en perspectief kloppen, heden en verleden worden knap afgewisseld en het verhaal heeft een verrassend slot.
Oog & Blik / De Bezige Bij 2014
160 pagina's, zwart-wit; gebonden boek; € 24,90

☺☺☺☺☺

Geen opmerkingen:

Een reactie posten